Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/269
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4322101637185188pt_BR
dc.date.accessioned2022-09-29T17:06:23Z-
dc.date.available2022-09-29T17:06:23Z-
dc.date.issued2017-07-
dc.identifier.citationSOUSA, Romier da Paixão. Agroecologia e educação do campo: desafios da institucionalização no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 140, p. 631-648. Disponível em: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/269. Acesso em:.pt_BR
dc.citation.volume38pt_BR
dc.citation.issue140pt_BR
dc.citation.spage631pt_BR
dc.citation.epage648pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/ES0101-73302017180924pt_BR
dc.identifier.issn0101-7330pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/269-
dc.description.abstractFormative practices on Agroecology were started in the late 1970’s in Brazil to counter with the agriculture modernization model. From 2000 onwards, the process of institutionalization gained attention. The purpose of this article is to analyze such formative experiences based on the precepts of rural education and its processes of institutionalization as a public policy. The study was conducted on a qualitative approach, by document analysis and participative observation. Even in counterhegemonic conditions, several courses have been created at Universities and Federal Institutes in a partnership with social movements. There are challenges posed by institutionalization and risks regarding loss of relationship with its origin social matrix: peasants and their territories.en
dc.description.resumoAs práticas de formação em Agroecologia no Brasil nasceram no final dos anos 1970, em contraponto ao modelo de modernização da agricultura. A partir dos anos 2000, o processo de institucionalização ganhou ênfase. O objetivo deste artigo foi analisar essas experiências formativas, baseadas nos preceitos da educação do campo e seus processos de institucionalização enquanto política pública. O estudo foi produzido a partir da abordagem qualitativa, utilizando-se da análise documental e observação participante. Mesmo em caráter contra-hegemônico, inúmeros cursos são criados em Universidades e Institutos Federais em parceria com os movimentos sociais. Existem desafios na institucionalização e riscos quanto à perda da relação com sua matriz social de origem, os camponeses e seus territórios.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by suzana santos (suzana.santos@ifpa.edu.br) on 2022-09-26T13:32:06Z No. of bitstreams: 2 Artigo_AgroecologiaEducacaoCampo.pdf: 210407 bytes, checksum: 55dcaf9e6aa855fb6a661ce12e8b5309 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by doris mendonca (doris.mendonca@ifpa.edu.br) on 2022-09-29T17:06:23Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Artigo_AgroecologiaEducacaoCampo.pdf: 210407 bytes, checksum: 55dcaf9e6aa855fb6a661ce12e8b5309 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-09-29T17:06:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Artigo_AgroecologiaEducacaoCampo.pdf: 210407 bytes, checksum: 55dcaf9e6aa855fb6a661ce12e8b5309 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Previous issue date: 2017-07en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherCentro de Estudos Educação e Sociedadept_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.relation.ispartofEducação & Sociedadept_BR
dc.rightsAcesso abertopt_BR
dc.source.urihttps://www.scielo.br/j/es/a/NVYdW7qx7dNfFNC9fS9FQKK/?lang=ptpt_BR
dc.subjectEducação do campopt_BR
dc.subjectInstitucionalizaçãopt_BR
dc.subjectAgroecologiapt_BR
dc.subjectAgricultura camponesapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURALpt_BR
dc.titleAgroecologia e educação do campo: desafios da institucionalização no Brasilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.creator.ORCIDhttps://orcid.org/0000-0002-2925-5408pt_BR
dc.description.affiliationInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Parápt_BR
Appears in Collections:Artigos publicados - Castanhal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artigo_AgroecologiaEducacaoCampo.pdf205,48 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons